|

|
ÅÈÍÉÊÏ ÌÅÔÓÏÂÉÏ
ÐÏËÕÔÅ×ÍÅÉÏ ÔÌÇÌÁ ÁÑ×ÉÔÅÊÔÏÍÙÍ ÌÇ×ÁÍÉÊÙÍ ÔÏÌÅÁÓ
ÐÏËÅÏÄÏÌÉÁÓ ÊÁÉ ×ÙÑÏÔÁÎÉÁÓ
ÏÄÏÓ ÐÁÔÇÓÉÙÍ 42 106 82 ÔÇË.7723811 FÁ×:
7723809 |
|
ÅÑÃÁÓÔÇÑÉÏ Ó×ÅÄÉÁÓÔÉÊÇÓ
ÌÅÈÏÄÏËÏÃÉÁÓ ÊÁÉ ÑÕÈÌÉÓÇÓ ÔÏÕ ×ÙÑÏÕ ÄÉÅÕÈÕÍÓÇ: ÊÁÈÇÃÇÔÑÉÁ Å.
ÐÁÍÁÃÉÙÔÁÔÏÕ |
|
|
Information in
English |
|
Στο ΕργαστÞριο ΣχεδιαστικÞς Μεθοδολογßας και Ρýθμισης του Χþρου εκπονεßται, κυρßως, βασικÞ αλλÜ και εφαρμοσμÝνη Ýρευνα σχετικÜ με τις διαδικασßες χωρο-κοινωνικÞς εξÝλιξης και τη διαμüρφωση πολιτικþν και πρακτικþν για το σχεδιασμü του χþρου. Στη διÜρκεια των χρüνων λειτουργßας του Ýχουν διαμορφωθεß καινοτüμα εργαλεßα σχεδιασμοý υπü το πρßσμα της ταχýτατα μεταβαλλüμενης πολυπλοκüτητας, των ανατροπþν και των νÝων αντιπαραθÝσεων που παρατηροýνται στο κοινωνικο-οικονομικü περιβÜλλον. ¸χουν μελετηθεß οι χωρικÝς, κοινωνικÝς, οικονομικÝς, πολιτισμικÝς και περιβαλλοντικÝς διαστÜσεις της ανÜπτυξης και του σχεδιασμοý σε τοπικÞ, αστικÞ και περιφερειακÞ κλßμακα, ο σχεδιασμüς της επικοινωνßας, η αναδιÜρθρωση και η χωρικÞ οργÜνωση της παραγωγικÞς βÜσης, οι μικρομεσαßες επιχειρÞσεις και τα κοινωνικÜ και παραγωγικÜ δßκτυα, που πιθανüν αυτÝς οι ßδιες διαμορφþνουν, η οικιστικÞ διÜρθρωση, οι στρατηγικÝς σχεδιασμοý.
Ο διεπιστημονικüς χαρακτÞρας της ερευνητικÞς προσπÜθειας συμβÜλλει στον επιστημονικü διÜλογο (7). Η δραστηριüτητα του Εργαστηρßου στηρßζει τα μαθÞματα Πολεοδομßας και Χωροταξßας, τις διαλÝξεις και τις διπλωματικÝς εργασßες στις ΣχολÝς Αρχιτεκτüνων και Πολιτικþν Μηχανικþν ΕΜΠ, τα μαθÞματα και τις διπλωματικÝς εργασßες στα διατμηματικÜ μεταπτυχιακÜ προγρÜμματα, «Πολεοδομßα-Χωροταξßα» και «ΠεριβÜλλον και ΑνÜπτυξη», τις συναφεßς με το αντικεßμενο διδακτορικÝς διατριβÝς. ¸χει, επßσης, οδηγÞσει σε σεμινÜρια συνεχιζüμενης εκπαßδευσης. Το υλικü του Εργαστηρßου εßναι διαθÝσιμο και αξιοποιεßται συστηματικÜ απü προπτυχιακοýς και μεταπτυχιακοýς σπουδαστÝς, υποψÞφιους διδÜκτορες και ερευνητÝς. Τα ερευνητικÜ προγρÜμματα διαμορφþνουν στρατηγικÝς κατευθýνσεις για το σχεδιασμü του χþρου, οι οποßες μποροýν να αξιοποιηθοýν απü τους φορεßς (ΥΠΕΚΑ, ΔÞμους, κ.λπ.) σε üλα τα επßπεδα σχεδιασμοý και υλοποßησης αποφÜσεων.
Στο εργαστÞριο δραστηριοποιοýνται σÞμερα μÝλη ΔΕΠ του ΤομÝα Πολεοδομßας και Χωροταξßας, Üλλων ΤομÝων του ΕΜΠ και Üλλων ΑΕΙ, καθþς και επιστÞμονες διαφüρων ειδικοτÞτων.
ΜÝλη ΔΕΠ: Σ. Αντωνοποýλου, Π. ΘεοδωρÜ, Ε.ΚλαμπατσÝα, Μ.ΜÜρκου, Ε.Μßχα, Ε. ΠαναγιωτÜτου, Ι.ΣαγιÜς, Μ. ΣπουρδαλÜκης.
ΕρευνητÝς: Κ. ΒαλÜκας, Κ. ΒαλεριÜνου, Π. ΣαμαρτζÞς, Ι. ΤσεβρÝνη.
ΥποψÞφιοι διδÜκτορες: Π. Μουκοýλης, Π. ΜπÜκα, Μ. Μπακαοýκας, Ε. Τοýση, Κ. ΦιλιππÜκης.
ΠαρακÜτω περιγρÜφονται συνοπτικÜ οι βασικοß προσανατολισμοß της πρüσφατης ερευνητικÞς προσπÜθειας: |
Η ΕΝΙΑΙΑ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ |
|
ΘεωρητικÞ αφετηρßα των προσεγγßσεων αποτελεß η αναζÞτηση ενιαßας αντßληψης του χþρου και η διερεýνηση της συνÜρθρωσης παραγωγικþν δραστηριοτÞτων με τη χωρο-κοινωνικÞ και χωρο-λειτουργικÞ φυσιογνωμßα, ζÞτημα το οποßο απαιτεß κατεξοχÞν απο-αθροιστικÞ προσÝγγιση. Οι συνεχεßς αλλαγÝς στις κοινωνικÝς και χωρικÝς δομÝς αναιροýν τη χρησιμüτητα των συμβατικþν γεωγραφικþν εννοιþν, των εκ των προτÝρων διαμορφωμÝνων χωρικþν ενοτÞτων, την αποτελεσματικüτητα της σχεδιαστικÞς εκεßνης προσπÜθειας, η οποßα γενικεýει και προσβλÝπει ταυτüχρονα σε üλα τα επßπεδα με Ýνα ιεραρχημÝνο εκ των προτÝρων πλαßσιο στüχων και επιδιþξεων. Η διαπßστωση της ανεπÜρκειας αυτÞς μας οδÞγησε στη διερεýνηση των παραγüντων της διαδικασßας ανÜπτυξης μÝσω μιας ενιαßας διαχρονικÞς και χωρικÞς θεþρησης και τον προσδιορισμü των ιδιαιτεροτÞτων κÜθε οικονομικÞς και χωρικÞς μονÜδας, ιδιαιτεροτÞτων που αφοροýν μια πληθþρα παρατηρÞσεων.
Ειδικüτερα, παρατηρÞσαμε τη χωρικÞ λειτουργικÞ φυσιογνωμßα των περιοχþν και τη συνÜρθρωση των κρßσιμων διαρθρωτικþν ζητημÜτων με τις «ιδιüτυπες» μορφολογßες τους. Η διερεýνηση στον αστικü χþρο και στην περιφÝρεια ανÝδειξε τον ασυνεχÞ τρüπο ανÜπτυξης του χþρου και τη δημιουργßα θυλÜκων με κλαδικÝς, λειτουργικÝς ιδιαιτερüτητες και τομεßς-κλειδß, ενταγμÝνους σε Ýνα πλÝγμα χωρικþν και κοινωνικο-οικονομικþν αλληλεξαρτÞσεων. Πρüκειται στην πραγματικüτητα για μικροσυστÞματα τα οποßα δεν αναπτýσσονται απλþς σαν «νησßδες» μÝσα στο χþρο, αλλÜ τον διαμορφþνουν δομικÜ. ΣυστÞματα ιδιαßτερα ευαßσθητα σε κανονιστικÝς παρεμβÜσεις, τα οποßα αναδεικνýουν την πολυσημßα της χωρικÞς οργÜνωσης και των διαδικασιþν συγκρüτησης και μετασχηματισμοý που τη διÝπουν. Στο πεδßο αυτü δþσαμε ιδιαßτερη προσοχÞ. Οι μεθοδολογικÝς αυτÝς επιλογÝς οδÞγησαν την ανÜλυση σε βÜθος και συνÝβαλαν στη διÜρθρωση ευαßσθητων, ως προς την πραγματικüτητα, προτÜσεων στον αστικü και περιφερειακü χþρο με Ýμφαση στις συνÝργειες και τα δßκτυα και στις «ημι-κανονικüτητες», που πιθανüν αυτÜ διαμορφþνουν. |
|
Η ΧΩΡΟ-ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ (1,2,4) |
|
Η ερευνητικÞ ομÜδα του Εργαστηρßου Ýχει ασχοληθεß μακροχρüνια με μεθüδους ανÜλυσης της λειτουργικÞς διÜρθρωσης θεωρþντας το ως κρßσιμο ζÞτημα ανÜπτυξης και σχεδιασμοý του χþρου. Οι μÝθοδοι αυτÝς Ýχουν αξιοποιηθεß πρüσφατα με πιλοτικÞ εφαρμογÞ στον αστικü χþρο -ΠειραιÜς και στην περιφÝρεια-Ηπειρος. ΠαρατηρÞσαμε üτι συγκεκριμÝνες δραστηριüτητες τεßνουν να εμφανßζονται ως ιδιαßτερες συγκεντρþσεις, «θýλακοι», τüσο απü Üποψη παραγωγικÞ (κλαδικÞ κατανομÞ, σýνθεση της απασχüλησης) üσο και λειτουργικÞ (χωρικÞ-χρονικÞ εγγýτητα, περιβαλλοντικüς, πολιτισμικüς πλοýτος, τüποι ιδιαßτερου λειτουργικοý Þ ιστορικοý χαρακτÞρα, κεντρικÝς περιοχÝς κ.λπ.). Για το λüγο αυτü επεξεργαστÞκαμε τüσο στοιχεßα που αφοροýν την ιδιαßτερη διαδικασßα ανÜπτυξης σε επßπεδο «μικρο-τüπου» üσο και τη διατýπωση εννοιþν που περιγρÜφουν τον δυναμικü τους ρüλο.
Η συγκÝντρωση της πληροφορßας θÝτει δυσκολßες και διλÞμματα. Για να προσεγγßσουμε τους μικρο-τüπους και το ποικιλüμορφο πλÝγμα δραστηριοτÞτων και αντιφÜσεων σχεδιÜσαμε κατÜλληλες μεθüδους επεξεργασßας, αναγνþρισης, ανÜλυσης και αποτýπωσης. Με τις μεθüδους αυτÝς «αναδομÞσαμε» την πληροφορßα στο κατþτερο δυνατü επßπεδο χωρικÞς αναφορÜς, δηλαδÞ στο οικοδομικü τετρÜγωνο για τον αστικü χþρο και στο δημοτικü διαμÝρισμα για την περιφÝρεια, απεικονßζοντας χωρικÝς και λειτουργικÝς αλληλεξαρτÞσεις. Οι τελευταßες οδηγοýν στη σýνθεση επιμÝρους ομαδοποιÞσεων στο χþρο και σε θυλÜκους με ιδιαßτερα κοινωνικο-οικονομικÜ και πολιτισμικÜ χαρακτηριστικÜ. Οι ειδικÜ σχεδιασμÝνες Ýρευνες πεδßου συνÝβαλαν στην αναπτυξιακÞ χαρτογρÜφηση των περιοχþν μελÝτης, συνθÝτοντας κατÜλληλα τις αναλυτικÝς, απο-αθροιστικÝς πληροφορßες. |
|
ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ (3,4) |
|
Τα ιδιαßτερα χαρακτηριστικÜ των τüπων και η κατανομÞ τους στο χþρο απεικονßζουν τα κρßσιμα ζητÞματα και το σýνθετο πλÝγμα των αλληλοσυσχετßσεων-διαφοροποιÞσεων της χωρικÞς διÜρθρωσης. ΑυτÞ η διαδικασßα εμβÜθυνσης οδηγεß στην ανßχνευση αναπτυξιακþν δικτýων στο πλαßσιο των οποßων αναπτýσσονται συνÝργειες σε τομεßς σχετικοýς με τη διαχεßριση ιδιαßτερων, σε κÜθε περßπτωση, φυσικþν, κοινωνικþν και πολιτισμικþν διαθεσßμων. Τα δßκτυα στηρßζουν ολοκληρωμÝνες προτÜσεις σχεδιασμοý σε τοπικü, αστικü και περιφερειακü, επßπεδο. |
|
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ (5,6) |
|
Η αναζÞτηση μεθüδων ενßσχυσης της επικοινωνßας μπορεß να αποβεß καταλυτικÞς σημασßας για την ανÜπτυξη των δημοκρατικþν θεσμþν προστατεýοντας τα ορÜματα, τις προσδοκßες, τις πρακτικÝς των κατοßκων. ΑποκτÜ δε ιδιαßτερη σημασßα στην εποχÞ της κρßσης. Η ερευνητικÞ δραστηριüτητα ενßσχυσε τη συγκρüτηση «ζωντανþν» χþρων δημüσιας διαβοýλευσης σε Üμεση σχÝση με εξωστρεφÞ δρÜση και ανÝδειξε τον αναξιοποßητο ανθρþπινο πλοýτο στην πüλη και την ελληνικÞ ýπαιθρο. ΕπεκτÜθηκε περαιτÝρω με πειραματικÞ διαδικασßα σε σχολεßα της ΑθÞνας και της υπαßθρου υποστηρßζοντας το εφικτü και τη σημασßα των πλαισßων ενßσχυσης της συμμετοχÞς των παιδιþν νεαρÞς ηλικßας στο αναπτυξιακü γßγνεσθαι.
ΜελλοντικÞ συνÝχιση της ερευνητικÞς προσπÜθειας, θεωρητικÜ ενÞμερη και κοινωνικÜ ευαßσθητη, θα πρÝπει να αναζητÞσει διαφορετικÜ κρßσιμα ζητÞματα κατÜ τüπους και εποχÞ, αναδεικνýοντας τη συνθετüτητα και τη διαφορετικüτητα που συγκροτεß την πραγματικüτητα. Και εντÝλει να συμβÜλει για να αντιμετωπιστεß με δυναμικü τρüπο, μÝσα απü διαδικασßες συλλογικÞς δρÜσης, η επßφαση ομοιογÝνειας και ομοιομορφßας που επιβÜλλει η συμβατικÞ ρυθμιστικÞ οπτικÞ. |
|
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
- Παρατηρþντας τον ΠειραιÜ..., Κ. ΒαλεριÜνου και Ε. ΠαναγιωτÜτου (επιμ.), Ε. ΚλαμπατσÝα και Ι. ΣαγιÜς (σýμβουλοι Ýργου), 2006, ISBN 960-89223-0-5, http://old.ntua.gr/arch/spacereg/books/pireas/index.htm
- Παρατηρþντας τον ΠειραιÜ… ΙΙ, Κ. ΒαλεριÜνου, Π. Μουκοýλης, Ι. ΣαγιÜς και Ε. ΠαναγιωτÜτου, 2008, ISBN 978-960-89223-2-7, http://old.ntua.gr/arch/spacereg/books/pireasII/index.htm
- Παρατηρþντας το Αιγαßο..., Ε. ΚλαμπατσÝα, Ε. ΠαναγιωτÜτου και Ι. ΣαγιÜς (σýμβουλος Ýργου), 2007, ISBN 978-960-89223-1-0, http://old.ntua.gr/arch/spacereg/books/aigaio/index.htm
- ¼ψεις ΑγροτικÞς ΑνÜπτυξης: Σýνθεση ΜεθοδολογικÞς ΠροσÝγγισης, Κ. ΒαλεριÜνου, Μ. ΜÜρκου, Π. Μουκοýλης και Ε. ΠαναγιωτÜτου, 2011, ISBN 978-960-88489-8-6, http://old.ntua.gr/arch/spacereg/books/opseisagran/index.htm
- Διερεýνηση των Αναπτυξιακþν ΔυνατοτÞτων του ΔÞμου Αυλþνος. Δημιουργßα Μηχανισμοý ΕπιλογÞς/ΥποστÞριξης των Αναπτυξιακþν ΠροτεραιοτÞτων του ΔÞμου, υπü Ýκδοση
- Μεγαλþνοντας στην ΑθÞνα: ¸να πρüγραμμα περιβαλλοντικÞς εκπαßδευσης για τη συμμετοχÞ των παιδιþν στη διαμüρφωση του περιβÜλλοντüς τους, Ι. ΤσεβρÝνη, Ε. ΠαναγιωτÜτου, Β. ΠανταζÞς, και Ε. Τοýση, 2008, http://old.ntua.gr/arch/spacereg/books/Megalonontas_stin_Athina.pdf
- «ΧωρικÞ ΑνÜπτυξη, ΧωρικÝς ΠολιτικÝς», ΠρακτικÜ Ημερßδας, 2010, ISBN 978-960-88489-7-9, http://www.arch.ntua.gr/news/Praktika_Imeridas.pdf
|
|
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑ
Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.: «¸ρευνα ΠαραθεριστικÞς Κατοικßας και ΟικιστικÞς ΑνÜπτυξης στην ΕλλÜδα», 1999, Ε.Μ.Π./Ε.Κ.Κ.Ε. σε συνεργασßα με ΚΕ.Π.Ε./ΠανεπιστÞμιο Θεσσαλßας. Σ. Αυγερινοý, Ι. ΣαγιÜς και Δ. Φιλιππßδης, ΕρευνητÝς Ε.Κ.Κ.Ε.: Χ. Κασßμης, Κ. Γκüρτσος, Α. ΔÝφνερ, Μ. Θανοποýλου, Φ. Καμοýτση και Θ. Μαλοýτας. ΕπιστημονικÞ Υπεýθυνη: E. ΠαναγιωτÜτου.
Ε.Π.Ι.Σ.Ε.Υ./Ε.Μ.Π.: Πρüγραμμα ΑρχιμÞδης: «Σχεδιασμüς Επικοινωνιακοý ΜοντÝλου για την Ενßσχυση της ΑνÜπτυξης στο Νησιωτικü Χþρο. ΠιλοτικÞ ΕφαρμογÞ στη ΝÞσο ΜÞλο, 2003. Ν. Αντωνßου, Κ. ΒαλεριÜνου, Κ. ΔιακονικολÜου, E. ΚλαμπατσÝα, Χ. Κουκοβßνος και Κ. Χατζημπßρος. ΕπιστημονικÞ Υπεýθυνη: Ε. ΠαναγιωτÜτου.
ΔÞμος ΠειραιÜ: «ΑναπτυξιακÞ ΧαρτογρÜφηση Κρßσιμων Κοινωνικþν ΠαραμÝτρων για τον ΔÞμο ΠειραιÜ», 2008. Κ. ΒαλÜκας, Κ. ΒαλεριÜνου, Μ. ΒÜρελης, Ε. ΚλαμπατσÝα, Γ. ΜÜνσολας, Π. Μουκοýλης, Χ. ΝÜννου, Μ. ΠαπαγιÜννη, Ι. ΣαγιÜς, Ε. Τοýση, Κ. Τσιγþνια, Μ. ΧατζημαρκÜκη. ΕπιστημονικÞ Υπεýθυνη: Ε. ΠαναγιωτÜτου.
Υπουργεßο Αιγαßου: «Πιλοτικüς Σχεδιασμüς ενüς Εργαλεßου Προγραμματισμοý στα Πλαßσια Λειτουργßας του Νησιωτικοý Παρατηρητηρßου», 2005. Ε. ΚλαμπατσÝα, Ι. ΣαγιÜς και Κ. ΒαλεριÜνου. ΕπιστημονικÞ Υπεýθυνη: Ε. ΠαναγιωτÜτου.
ΔÞμος Αυλþνος: «Διερεýνηση των Αναπτυξιακþν ΔυνατοτÞτων του ΔÞμου Αυλþνος. Δημιουργßα Μηχανισμοý ΕπιλογÞς/ΥποστÞριξης των Αναπτυξιακþν ΠροτεραιοτÞτων του ΔÞμου», 2008. Κ. ΒαλεριÜνου, Ε. ΚλαμπατσÝα, Π. Μουκοýλης, Ι. ΤσεβρÝνη και Π. ΣαμαρτζÞς. ΕπιστημονικÞ Υπεýθυνη: Ε. ΠαναγιωτÜτου.
ΚοινωφελÝς ºδρυμα Ι. ΛÜτση: «Μεγαλþνοντας στην ΑθÞνα. ¸να Πρüγραμμα ΠεριβαλλοντικÞς Εκπαßδευσης για τη ΣυμμετοχÞ των Παιδιþν στη Διαμüρφωση του ΠεριβÜλλοντüς τους», 2008. Ι. ΤσεβρÝνη και Ε. Τοýση. ΕπιστημονικÞ Υπεýθυνη: Ε. ΠαναγιωτÜτου.
ΠεριφÝρεια Ηπεßρου – ΕνδιÜμεση ΔιαχειριστικÞ ΑρχÞ: «Μεθοδολογßα Εντοπισμοý και Αξιολüγησης Περιοχþν για ΟλοκληρωμÝνες ΠαρεμβÜσεις ΑγροτικÞς ΑναγÝννησης», 2010. Κ. ΒαλεριÜνου, Ν. ΚατσουλÜκος, Α. Μανωλοποýλου, Μ. ΜÜρκου, Π. Μουκοýλης, Μ. Μπακαοýκας, Ι. ΣαγιÜς, Ε. ΤιβικÝλη και Ε. ΤριÜντου. ΕπιστημονικÞ Υπεýθυνη: Ε. ΠαναγιωτÜτου.
|
|
|
|